II. PILÍŘ: Zajištění talentu a expertízy

5.

Princip jedné státní služby

Stát musí centralizovat výběr a rozvoj klíčových odborníků a manažerů, umět přilákat talentované lidi a také je dlouhodobě udržet.

Co je problém?

Státní správa je dnes roztříštěná do desítek různých zaměstnavatelů – každý úřad si řídí personální agendu po svém. Stát by ale měl lidi spíše přitahovat a efektivně využívat ty, které už má. Kvalitních expertů a manažerů je málo a jejich přetahování mezi úřady je neúčinné. Personální data i nástroje jsou rozdělené mezi tři ministerstva a chybí koordinace. Důsledkem je plýtvání penězi i lidským potenciálem. Není divu, že 70 % Čechů vnímá státní správu jako byrokratickou, pomalou a nevstřícnou – a lepší názor na ni nemají ani sami úředníci.

Jaké je řešení?

  • Centralizovat řízení státní služby pod Úřad vlády (pozn.: přesun nejvyššího státního tajemníka z Ministerstva vnitra na Úřad vlády se děje již nyní, je ale potřeba z tohoto směru neuhnout a dále ho prohlubovat). To znamená umožnit Úřadu vlády koordinovat personální politiku státu (včetně systému odměňování), a také jednotný nábor a rozvoj top manažerů (např. vrchních ředitelů, státních tajemníků) a klíčových expertů státní správou.
  • Z Úřadu vlády také řídit vzdělávání a profesní rozvoj klíčových státních zaměstnanců.
  • Sjednotit personální systémy státu a umožnit sběr kvalitních dat pro řízení personální politiky.

Jak to pomůže lidem?

Díky sjednocení státní služby bude výběr i rozvoj top manažerů ve státní správě profesionálnější a kvalitnější. Manažery bude stát lépe motivovat a profesionálně rozvíjet jejich manažerské dovednosti. Kvalitní manažeři motivovaní k práci pro stát pak budou lépe řídit své týmy a pozitivně ovlivní výkon celé státní správy. Sdílení expertů a lepší koordinace mezi úřady umožní rychlejší a efektivnější řešení každodenních problémů občanů. Péče o experty také pomůže k budování profesních komunit napříč státní správou a rozvoji jejich know-how. Profesionální státní správa pak bude připravená nejen na běžnou agendu, ale i na složité výzvy, krizové situace a důležité reformy. Stát tak konečně začne fungovat jako jeden celek – a fungovat jako hodinky.

Příklady dobré praxe

Velká Británie


Organizace:


Další opatření