Objednejte si Dvanáctku! Experti iniciativy Česko, funguj! představují 12 kroků pro fungující stát

15. 5. 2025

Český stát nefunguje tak dobře, jak by měl. Česko, funguj!  to chce změnit a proto jsme s partnery nachystali do sněmovních voleb Dvanáctku kroků pro fungující stát. Je to recept, jak zkrotit neduhy české byrokracie a restartovat stát. Objednejte si Dvanáctku a dejte vědět politikům, že stojíte o lepší správu státu. 

Chceme fungující Česko!

Objednat si Dvanáctku? To není úvaha v hospodě, ale plán, jak zefektivnit českou byrokracii. Iniciativa Česko, funguj! společně s partnery z Centra veřejných financí, Českých priorit, Datlab institutu, Hlídače státu, Lobbia a Oživení připravila Dvanáctku doporučení pro fungující stát. Jde o recept, jak mít už za 4 roky efektivnější stát.

Členové iniciativy se shodují na tom, že český stát nefunguje tak dobře, jak by měl. Státu chybí jasné priority, manažeři zodpovědní za jejich dosažení i experti. Státní správu svazuje zbytečná byrokracie a příliš složité procesy. Současný stav frustruje občany, podnikatele, politiky i samotné státní úředníky. A táhne dolů českou ekonomiku. 

„Klíčem ke změně jsou jasné priority, kvalitní lidé a jednoduché procesy. Dvanáctka doporučení se zaměřuje na stanovení priorit a odpovědnosti za jejich dosažení napříč státní správou. Pro státní správu je také důležité získat a udržet si experty a motivované pracovníky. Třetím podstatným cílem je zjednodušení procesů, které sníží zbytečnou byrokracii,” uvádí Karolína Kopka, obsahová manažerka Česko, funguj!

Od loňského podzimu Dvanáctka doporučení prošla dvěma koly oponentury od zástupců byznysu, státní správy, akademické sféry i neziskového sektoru. Celkově se k expertním návrhům vyjádřilo přes 70 odborníků. 

Všechny návrhy z Dvanáctky si je mohou občané objednat u politiků pro volby 2025. Česko, funguj! je nabízí pro příští volební období všem kandidátům do sněmovních voleb. Počet objednávek Dvanáctky ze strany občanů budeme průběžně zveřejňovat na webu. 

Zajímá Vás víc? Přečtěte si plný text Dvanáctky doporučení pro fungující stát

Stát a jeho firmy potřebují jasné priority

Státní správě dnes chybí kompas, který by politiky a úředníky vedl stejným směrem ke skutečně podstatným cílům. Prvním z plejády doporučení je proto požadavek, aby každý ministr 100 dní od nástupu do funkce zveřejnil svých 5 hlavních priorit pro dané volební období. Obdobně by to měli podle návrhu Česko, funguj! udělat i všichni vysocí státní úředníci. 

„Jasně definované priority zvyšují efektivitu práce ministrů a umožňují úředníkům lépe se orientovat v tom, co je napříč cíli, strategiemi a pěnou dní skutečně podstatné,” vysvětluje Lukáš Kraus, právník a vedoucí analytického týmu spolku Lobbio.

Současně však musí konkrétní člověk ve státní správě nést odpovědnost za plnění priorit. Na straně úřednictva to má být podle Česko, funguj! šéfúředník coby spojka ministra a úřednického aparátu. Ministr má mít současně přiznaný dostatečně robustní politický tým, který mu s iniciací a prosazováním priorit pomáhá. 

„Ministři dnes mají problém prosadit svou politiku, protože systém předpokládá, že ministr je zkušený manažer úředníků, ale ministr má být primárně politik. Podobně jako v Evropské komisi či Nizozemí je třeba zavést model, kdy má politik za partnera jednoho šéfúředníka, který je za plnění priorit úřadem odpovědný,” říká Jakub Černý, expert na veřejnou správu a jeden ze spoluautorů Dvanáctky pro fungující stát.

Dalším krokem k efektivnější státní správě je pak větší zapojení rozhodování na základě dat. To by mělo být využito pro tvorbu strategií, zákonů i rozpočtů. Aktuálně je však stále problémem i samotné sdílení dat napříč státní správou. 

„Je třeba zlepšit sdílení informací díky zákonu o správě dat. Dalším krokem je také posílení analytických kapacit na ministerstvech a reálné zapojení výstupů práce analytických týmů do rozhodování politiků i úředníků. Při tvorbě zákonů je třeba vycházet z reálných dat a důsledně používat principy hodnocení dopadů regulace,” apeluje Ladislav Frühauf, spoluzakladatel think tanku České priority.

A jasné zadání je třeba dát i státním firmám. Česko má více než 50 aktivních firem 100% vlastněných státem jako jsou Lesy ČR, Česká pošta nebo České dráhy. Přestože jde v mnoha odvětvích o významné hráče na trhu nebo se pohybují úplně mimo tržní prostředí, firmy si často své cíle stanovují samy.

„Strategické cíle státu se musí promítat i do zadání pro státní firmy tak, že ministerstva svým firmám veřejně určí specifické cíle. V návaznosti na to mají mít managementy státních firem stanovena jasná roční KPIs, jejichž vyhodnocení bude průběžně zveřejňováno. Alespoň třicítka největších firem by měla každý rok prezentovat své výsledky před relevantním výborem Poslanecké sněmovny,” nastiňuje cestu Šárka Míková, expertka Oživení a spoluautorka Dvanáctky. 

Štve Vás, že stát nemá jeden jasný směr? Objednejte si Dvanáctku

Jak si udržet experty a ušetřit?

Stát dnes potřebuje kvalitní odborníky. Jenže kvůli zastaralým pravidlům, kterými se řídí státní služba, není pro experty příliš atraktivním zaměstnavatelem. Tím, že státní správě chybí vlastní odborníci, veřejný sektor ve výsledku často platí mnohem více peněz za externí know-how. Stát bez odborníků navíc neumí ani adekvátně objednávat a kontrolovat dodávky služeb od soukromého sektoru. 


Experti pro iniciativu Česko, funguj! nachystali tři cesty, jak proměnit prostředí státní správy, aby mohlo lépe konkurovat soukromé sféře.

„Stát se musí konečně stát jedním zaměstnavatelem, tak aby nábor talentů probíhal centrálně a jednotlivá ministerstva a úřady se nepřetahovaly o schopné úředníky, manažery a experty,” uvádí Karolína Kopka, obsahová manažerka Česko, funguj!

Druhým krokem je změna způsobu určování rozpočtů na platy a reforma platových tabulek, které jsou aktuálně nereálně nízké. Průměrný plat vysokoškolsky vzdělaného člověka ve veřejném sektoru je o přibližně 16 tisíc nižší než mzda v soukromém sektoru. Rozpočty na úředníky se navíc mezi úřady bezdůvodně liší. Systém odměňování ve státní správě není dostatečně spravedlivý ani transparentní.

„Je nezbytné transparentně a předvídatelně navázat rozpočet na platy na počet úřednických míst, tedy na systemizaci, kterou vláda každý rok schvaluje. Dále je třeba modernizovat státní 'katalog profesí', aby byl porovnatelný se soukromým sektorem, a každou profesní skupinu, jako jsou třeba legislativci, personalisté či programátoři, opatřit konkurenceschopnou cenovkou,” přibližuje Jakub Černý, expert na veřejnou správu. 

Třetím krokem jsou transparentní výběrová řízení na šéfy klíčových státních úřadů, které regulují trh a jeho konkrétní odvětví, ať už jde o Energetický regulační úřad, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže či Úřad pro ochranu osobních údajů.

„V současné praxi jsou vedoucí pozice klíčových regulátorů obsazovány netransparentně, často i bez dodržování zákonných povinností. Doporučujeme výběrová řízení standardizovat a proces více otevřít. Dodá mu to důvěryhodnost a zvýší se legitimita zvolených lídrů. Cílem je, aby veřejnost věděla nejen kdo byl zvolen, ale také s jakou vizí ti nejlepší kandidovali a jak je hodnotila komise,” doplňuje Šárka Zvěřina Trunkátová, předsedkyně Oživení.

Je Vám jasné, že stát bude bez odborníků utrácet daleko víc peněz? Objednejte si Dvanáctku

 

Efektivní procesy aneb konec byrokracie pro byrokracii

Správu státu zdržují a komplikují na mnoha úrovních příliš složité a neefektivní procesy. Moderní stát přitom potřebuje mít nástroje, jak reagovat na nové změny a výzvy. Rozvázat ruce státu má pětice doporučení, která se zaměřují na odbourání zbytečných procesních bariér. 

Prvním návrhem je změna jednacího řádu pro více akceschopný Parlament. V posledních letech se proces přijímání zákonů zatížil častým svoláváním mimořádných schůzí i mnohahodinovými projevy poslanců. Experti Česko, funguj! proto navrhují tři změny: stanovení pevných harmonogramů jednání, omezení řečnické doby a zavedení rychlejšího režimu schvalování pro bezkonfliktní zákony.

Druhým návrhem je snaha o strategické nakládání se státním rozpočtem. Současné veřejné rozpočty jsou neprůhledné, rigidní a limitované mandatorními výdaji. 

„Navrhujeme zavést cílený, efektivní a vyhodnocovaný systém veřejných financí s jasně definovanými cíli pro každou korunu vybranou na daních. Je také třeba posílit střednědobé výhledy veřejných financí a sjednotit hodnocení výdajových politik,” uvádí Petr Janský, ekonom Univerzity Karlovy a zakladatel Centra veřejných financí.

Potřebujeme také efektivnější soutěž o veřejné zakázky. Stát a samosprávy každý rok utratí za zakázky 1 bilion korun z veřejných peněz. Navrhujeme cesty, jak zajistit soutěž na základě kvality, posílit důvěryhodnost státu v očích dodavatelů a zapojit do soutěže širší okruh firem. 

„Je potřeba zjednodušit vstup na trh pro nové firmy, zejména u zakázek malého rozsahu. S Ministerstvem pro místní rozvoj připravujeme standard, který umožní jednodušší a přitom transparentní soutěže. U velkých zakázek je pak nutná reforma přezkumu, a větší metodická podpora pro výběr kvalitních namísto nejlevnějších dodavatelů,” uvádí Jiří Skuhrovec, ekonom z Datlab institutu.

Zrychlit české úřady má automatizace rutinního rozhodování ve správním řízení. To by pomohlo rychlejšímu vyřizování žádostí, jednoduchých povolení nebo osvědčení. 

„Dnes, stejně jako v 19. století, musí každé i mechanické a zcela rutinní řízení posvětit úředník razítkem. Zavedení automatizace správního řízení na všech úrovních, od ministerské až po pilotní projekty na krajích a obcích, urychlí proces z dosavadních týdnů na vteřiny! Ušetří tak čas i prostředky občanům i úřadům,” zdůrazňuje Lenka Stryalová, ředitelka Hlídače státu.

Posledním bodem z Dvanáctky opatření pro fungující stát je efektivnější spolupráce obcí. Česko má velké množství malých obcí do 500 obyvatel, které se musí potýkat s různorodými úkoly: postavit čističku odpadních vod, opravit obecní silnice, postavit školku a zajistit její provoz.


„Aby Česko fungovalo, musí fungovat obce. Všechny obce včetně těch nejmenších nesou odpovědnost za školy, bydlení i silnice, ale nemají na tyto velké agendy dostatek kapacit. Proto je má stát motivovat vstupovat do společenství obcí, a to konkrétně přiznáním podílu na daňových výnosech. Spolupracující obce pak mohou poskytovat lepší služby svým občanům a rychleji rozvíjet svůj mikroregion,” uzavírá Jakub Stuchlík, analytik PAQ Research, který se také podílel na tvorbě Dvanáctky doporučení. 

Vadí Vám, že státu svazují ruce příliš složité procesy? Objednejte si Dvanáctku

Máme připravenou Dvanáctku kroků pro fungující stát. Je to recept, jak zkrotit neduhy české byrokracie a umožnit restart státu.

Pojďte si s námi objednat Dvanáctku pro příští volby. Pojďme říct společně politikům, že chceme fungující stát!